Cantoría oferirà el conjunt de cantates Membra Jesu Nostri (Buxtehude) en la tercera edició de Pasqua del Festival Perelada 2025

Cantoría oferirà el conjunt de cantates Membra Jesu Nostri (Buxtehude) en la tercera edició de Pasqua del Festival Perelada 2025

La formació Cantoría oferirà el conjunt de cantates Membra Jesu Nostri (Buxtehude) en la tercera edició de Pasqua del Festival Perelada 2025   

 

  • La programació de l’edició d’estiu d’enguany es farà pública el proper 29 d’abril i s’hi estrenarà l’òpera Don Juan no existe, d’Helena Cánovas (Tona, 1994)

 

  • La segona edició es va cloure Dissabte Sant amb un balanç immillorable i consolidat com a referent musical d’aquestes dates en l’arc Mediterrani

 

Peralada.- La formació musical Cantoría (2016), dirigida per Jorge Losana, tornarà a formar part del programa de l’edició de Pasqua del Festival Perelada –ja hi va ser en la primera, l’any passat-, en aquest cas la tercera, que es celebrarà els dies 17, 18 i 19 d’abril del 2025 amb epicentre novament a l’església del Carme. Cantoría oferirà el cicle de cantates composades per l’organista germano-danès Dietrich Buxtehude (1637-1707) aplegades sota el títol Membra Jesu Nostri. Aquesta és una de les fites de la música religiosa del segle XVII i es tracta de set cantates que es centren en cadascuna de les parts del cos de Crist crucificat, convertint-se en una reflexió sobre el sacrifici de Jesucrist. La cantata es distribueix en ordre ascendent, emulant la visió dels creients: dels peus fins el rostre, passant pels genolls, les mans, el pit i el cor. La proposta inclou la inserció de texts evangèlics de les set paraules cantades en català amb un cant planer i la posada en escena preveu que hi participin una desena de cantants, dos violins, una viola de gamba, violone, tiorba i orgue.

Seguint en aquesta línia d’avançaments, Festival Perelada vol fer avinent que en l’edició d’aquest estiu, la programació de la qual es farà pública el proper 29 d’abril, s’hi farà l’estrena absoluta de l’òpera Don Juan no existe, una peça en dos actes composada per Helena Cánovas. Cánovas és una jove compositora, guanyadora de la segona edició del Carmen Mateu Young Artist European Award Opera and Dance. Actualment resideix a Colònia (Alemanya), es va graduar en música i composició al Conservatori Superior de Música d’Aragó i ha finalitzat màsters en composició de Música Instrumental i de Música Electrònica a la Universitat de Música i Dansa de Colònia. Cánovas és, des de l’any 2020, Directora Artística del Festival Avantgarten (Liedberg, Alemanya) i forma part de l’equip de divulgació de teatre musical i públic jove de la Deutsche Oper am Rhein. 

Un balanç molt positiu de la segona edició de Pasqua   

La segona edició de Pasqua del Festival Perelada 2024 es va cloure dissabte passat, constatant que el cicle, que és el primer capítol d’un festival que té continuïtat durant l’època estival, s’ha convertit amb tota seguretat en una cita de referència de l’arc Mediterrani pel que fa a l’àmbit de la música. En aquesta segona edició de Pasqua, gràcies al criteri seguit en la programació, també ha quedat consolidat el relat del festival com a esdeveniment que fomenta una profunda comunió i diàleg entre música i espiritualitat, la qual cosa es tradueix en la creació d’una atmosfera molt especial de recolliment que és molt adient per a l’època.

El balanç de l’edició d’enguany del cicle és molt positiva, amb dos punts d’inflexió: l’estrena a l’Estat en època moderna de l’oratori San Giovanni Battista, de Stradella, i l’estrena absoluta de les lliçons de tenebres Tenebrae Responsoria (Feria setxa in Parasceve), del compositor reusenc Joan Magrané. Tots dos espectacles són una producció del mateix festival, la qual cosa enforteix la condició d’aquest com a motor de creació i com a recuperador i redescobridor del nostre patrimoni musical.

Pel que fa a l’oratori San Giovanni Battista, que va compondre i estrenar Alessandro Stradella (1643-1682) l’any 1675, va ser el músic Dani Espasa, director de la formació de música antiga Vespres d’Arnadí, amb la complicitat del contratenor Xavier Sabata, que van proposar a la direcció artística del festival recuperar i actualitzar la peça. Espasa en va fer els arranjaments, mentre que el repartiment, encapçalat per Sabata (Giovanni Batista), el van formar la soprano Giulia Semenzato (Filla d’Herodes), el baix Luigi de Donato (Herodes), el tenor Juan Sancho (Conseller) i la soprano Elena Copons (Herodies). La producció ha estat un veritable èxit, a nivell de públic, que va rebre la proposta amb calidesa, interès i entusiasme, i a nivell musical, amb la recuperació de la instrumentació de la partitura original de Stradella, però aplicant una varietat de canvis d’instrumentació segons el passatge de l’obra, dotant la peça d’un dinamisme remarcable i de la transcendència i espiritualitat necessàries.

L’estrena absoluta de les Tenebrae Responsoria és d’aquelles fites que es recordaran amb lletres d’or en la memòria de la trajectòria del festival, d’estiu o de pasqua. És el paradigma del que pretén el festival: recuperació del patrimoni musical connectant-lo amb la contemporaneïtat i promoció de creadors –intèrprets, compositors,...- del nostre país, que tenen en el festival una finestra, un aparador. Les Tenebrae Responsoria és un encàrrec que la direcció artística del festival va fer al compositor Joan Magrané, una producció que han posat en peu el mateix Magrané i Francesc Prat, director de la GIO Symphonia, comptant amb els solistes Pau Codina (violoncel) i María Hinojosa (soprano). Gairebé a tocar de la mitjanit de Divendres Sant, l’església del Carme va ser l’escenari d’excepció de l’estrena, que va resultar un èxit esclatant. Magrané i la GIO Symphonia van corprendre tot l’auditori amb una peça inoblidable, que s’inspira en l’estructura de les lliçons de tenebres dels mestres del barroc francès, però que n’introdueix variacions, així com també atorga la condició de solista al violoncel, en substitució d’una de les dues sopranos de la forma tradicional. Tant l’oratori de Stradella, com l’estrena de la peça de Magrané, van ser enregistrades per Catalunya Música.

A banda d’aquests dos concerts, l’església del Carme ha viscut aquesta dies altres moments memorables com ara l’actuació, també divendres, de l’ensemble Bachcelona Consort, que van interpretar amb una delicadesa extrema la paròdia que Johann Sebastian Bach va fer del Stabat Mater de Pergolesi; l’actuació dissabte del pianista andalús Javier Perianes, que va dur a Peralada la llum de les Goyescas de Granados, i les esperades lliçons de tenebres dels mestres del barroc francès, François Couperin (1668-1733) i Marc-Antoine Charpentier (1643-1704), a càrrec del Cor i Orquestra de l’Òpera Reial de Versalles. La segona edició de Pasqua del Festival Perelada ha enregistrat una ocupació de l’aforament disponible del 87%. L’ocupació prèvia era del 100%, però la cancel·lació de l’actuació del pianista coreà Yanchun Lim va reduir el percentatge, degut a algunes cancel·lacions de públic provinent de l’estranger.